Äntligen?

Om kvällarna chattar jag då och då med en medelålders person av manskön. Senast blev jag av honom anklagad för att bara blogga om storstadsproblem, ointressanta för en man stadigt förankrad upp till knäna i den västgötska myllan. Jag förnekade givetvis denna härskartekniska förminskning av mitt bloggande, samtidigt som jag försökte fundera ut vad som skiljer storstadsproblem ifrån andra mänskliga problem....rekryteringen till  kriminella gäng förstås. Men det ämnet har jag verkligen inte ägnat mig så mycket åt. Det visade sig sedan att han inte uppfattat att det var mitt bloggande vi diskuterade. Till yttermera visso visade det sig att han inte alls läser min blogg, utan han hade bara råkat komma åt genvägen.

"Till min man om han kunde läsa" hette ett inlägg på bokmässan för några år sedan, av Ulrika Knutsson. Det handlade om att män inte läser böcker längre. Jag tror att det är samma sak med bloggar. Det är kvinnor som skriver, kvinnor som läser, kvinnor som kommenterar med några få (lysande förstås) undantag varav Peter Englund är ett.  Själv läser jag fem kvinnliga bloggare och två manliga. Vilka läser mig? En kvalificerad gissning är att det är 99 % kvinnor och 1  man. Om någon man tycker att jag har fel, så meddela mig.
Jag har bloggat i 9 år, fast först var det uteslutande på Lunarstorm. Där kan man se hur många och vilka som har läst ens bloggar. Jag ser, att mina farhågor besannas.
Det är också intressant att se vilka bloggrubriker som lockat flest läsare under åren. Några exempel:

Gallspyning 21 ggr
Läkare utan hyfs 21
Intervju med mig själv 21
Min relation till Ingmar Bergman 20
Den smala och magra eviga tonåringen, 24
Skitungar 26
Inte för sent 32
Jag har talat i radio. 28
Mässemassa 27
Carolas tänder 33
Prostituerad datapedagog 32
Den pinsamma storleken 39
Porrsida 35
Porrnovell 36

Det är också intressant att se vilka av dessa som lockat allra flest. Ändå handlade de inte ett dugg om det man förväntade sig, och nu minns jag inte ens hur jag tänkte. Många måste emellertid ha blivit besvikna.

Sällan bloggar jag om storstadsproblem. Jag tycker man har nog med sina egna och dem, som andra människor ställer till med. Roliga saker som relativt sällan händer på västgötaslätten kan vara att t.ex berätta att  idag mötte jag fru Mankell på gatan. Jag blir alltid lite avundsjuk på henne för alla intressanta samtal hon måste ha med sin man. Han kan bevisligen både läsa och skriva. Ett lysande undantag till.
Förresten gick vi i samma skola för 100 år sedan, undantaget och jag.



Nu försöker vi få Peter Englund att blogga från Akademin. Vad kan de ha för problem där? Någon som alltid kommer försent? Någon som inte säger hej? Någon som har A-kassa och är bitter för det? Någon som inte tycker om ärtsoppa? Låt oss ÄNTLIGEN få en blogg inifrån!!!!


Kommentarer
Postat av: cruella

De måste blogga om HÅÅÅÅÅRAAAAAASSSSS! Hälsa det.

2009-01-16 @ 14:48:46
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: MrsUniversum

Roligt skrivet om tänkvärd (och kanske deprimerande) statistik.

Heja på deja!

2009-01-16 @ 16:45:33
URL: http://mittuniversum.wordpress.com/
Postat av: Keri

Nu har jag kollat min blogglista. Det är 30% män som jag läser regelbundet, alltså 3 av 10. Men två av dem är tyska manliga personer. (Jag vet inte om jag kan kalla min son redan för "man"...) Är kanske tyska män flitigare med bloggandet???



Och ibland gör jag så här: I den allraförsta raden ovanför min egentliga blogg där står det "nächstes Blog". Dit klickar jag då och då. Det är något slumpvis urval ur hela blogspot-världen. Man hamnar på mycket konstiga ställen och blir bara förvånad över vad folk tycker som är viktigt att skriva om.

2009-01-16 @ 18:45:00
URL: http://mondschnee.blogspot.com
Postat av: bäver

Kanske har män andra sätt att uttrycka sig som vi kvinnor inte förstår? Kanske säger en ryggdunk på väg till hockeymatchen något djupt och fint som bara kan uppfattas av den som dunkar och den som blir dunkad? :p



Jag har ingen aning egentligen om vilka som läser min blogg, förutom de uppenbara som kommenterar. Kanske är det lika bra så.



Från det ena till det tredje - Såg i tidningen att Carl-Axel Dominique (bl.a.) kommer till Säffle 25 januari och framför Quatuor pour la fin du temps av Olivier Messiaens. Är det något jag absolut måste åka och lyssna på? Det lät intressant, men verkar sammanfalla med makens jour och jag misstänker starkt att lillfisen inte kommer förgylla konserten på ett enbart positivt sätt om hon skulle närvara.

2009-01-16 @ 19:06:21
Postat av: Åsna

Mitt mest lästa blogginlägg någonsin var nog det med rubriken "Perversa sexlekar i dockskåpet" eller nåt i den stilen. Och det handlade ju faktiskt just om det också, så folk blev kanppast besvikna. Jag vet att jag har flera manliga läsare, men antagligen fler kvinnliga. Det är kvinnorna som kommenterar i alla fall.

2009-01-16 @ 19:19:00
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Ullah

Jag tror att jag läser cirka 8-10 manliga bloggar, kommer på 7 st som jag följer regelbundet och några som jag läser då och då. De kvinnliga är absolut fler.

2009-01-16 @ 22:42:45
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Jag ska skärpa mig, så kanske jag hittar flera män....

Beverfia:Med all respekt för småfisars musikaliska fostran, så tror jag du kan vänta något år med "Quatuor pour la fin du temps". Kammarmusiker brukar inte heller vara så trakterade av improvisationer, som de inte står för själva.Kom till Säffle den 1 mars i stället! Då blir det grejer!

2009-01-16 @ 23:18:14
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: bäver

Jag är för vimsig för att uttrycka mig tydligt. Lost in translation, så att säga. Vad jag tänkte var att jag måste fixa barnvakt som är villig att natta vilddjuret om jag ska kunna gå på konserten, och min undran var då om det var värt besväret att ordna detta för den konserten, hehe.

Ska försöka planera in 1 mars. :) Jag vet att det är något som händer där i krokarna, förutom att jag ska kantorisera på dopet av den nyaste klanmedlemmen.

2009-01-17 @ 00:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0