Jul?

Så var det tänkt. Jul som vanligt i lilla Sörbo i Dalarna. En bild på vårt juliga fönster ligger på Sveriges Radios hemsida idag.
Den ligger här också.




Så här mysigt är det alltså meningen att det ska vara på jul. Hos de flesta är det också det, att döma av alla puttenuttiga mysuttalanden på Facebook. "Nu är det bara skinkan kvar som ska griljeras". Alla har donat och fejat och handlat och nu går starskottet för myshelvetet.
Vi har inte gjort ett skvatt. Inte ens handlat mat.
När vi kom hit i förrgår var det 8 minusgrader inomhus. Det var vi beredda på, så det var bara att sätta igång och elda. Ved har vi gott om. Vattnet kan man inte sätta på riktigt med en gång, utan man väntar tills värmen har kommit. När det var lagom varmt vred vi på vattnet. Det görs med en liten kran under snön. Det kom inget vatten.
Det är mycket man inte kan göra när man inte har något vatten.  Inte laga mat, inte använda toaletten, inte diska, inte duscha, inte dricka vatten när törsten griper en. Händige Herrn har stått i timmar nere i brunnen och försökt beveka pumpeländet, som inte vill ge oss något vatten. Två händiga herrar har förresten stått där nere och julen hänger på en skör tråd. Ska det komma något vatten eller ska vi åka hem till Göteborg? Inne har jag vankat som en äggsjuk höna. Är det någon idé att ta fram någon julsak?
Till kaffet har jag kokat snö. Något salt i kaffet som samerna har behövdes inte, för snön är så berikad med både salter och annat smått och gott. Går dock att använda efter silning.

Idag åkte jag in till Fagersta och hemsökte simhallen och hämtade vatten. Jag var alldeles ensam i den julpyntade simhallen. Det är det bästa med Fagersta, simhallen. På dörren stod det: OBS: Män kan uppehålla sig på damavdelningen. Jag blev riktigt upplivad, 40-talist som jag är, men där fanns inte någon.
Sedan panikhandlade jag eftersom vi kanske ska vara kvar och försöka överleva julen.

Nej, man måste inte alls uppleva sådant här för att vara tacksam för rinnande vatten. Det räcker så bra med att läsa om andras olyckor och brända hus etc. Jag är jätteglad för vatten i kranen.
Vi har ett litet hus med hål i som kan användas i nödläge, vilket det ju är nu. Ett utedass. Man får pulsa nerför en backe och klämma sig inbland flaskor och skidor. Där nere är det riktigt mysigt (jag tror jag hatar detta ord).

 

Förutom de vanliga bilderna på Oscar II och Gustav V, finns här också en raritet, Fickjournalens Stjärnkalender från 1957. Där finns Elvis Presley den 8 januari, Anders Börje den 14 mars och Myrna Loy den 2 augusti. Jag tror nästan att jag kunde alla utantill 1957. Så här ser den ut:

 

Är det någon som vill veta vilken f.d. storhet som fyllde år på just er dag, så kan jag titta efter.

Jag ska ändå dit.


Kommentarer
Postat av: Inger

Jag älskar att att läsa dina historier ur verkligheten, i motsats till att läsa historia. Jag tror jag har blivit skadad av min tråkiga historielärare på gymnasiet. Jag tycker du ska skriva kåserier i dagstidningar. Och därmed basta.

2009-12-23 @ 17:44:16
Postat av: Fru Decibel

Det tycker jag också, åtminstone ibland när jag läser s.k. kåserier i GP. Men GP släpper ingen utomstående över bron. De är så jätterädda om sina jobb, vilket man ju också kan förstå. Det får nog bli en folkstorm först....

Jag har ju också blivit beskylld av min handledare på Musikvetenskapen för att skriva som en sämre journalist i GP. Då blev jag sur, hahahaha. Men jag skriver i alla fall bättre än han, och därmed basta.

2009-12-23 @ 19:29:29
Postat av: drK

8/8!!! Hitlerdagen!!!

2009-12-23 @ 19:39:55
Postat av: luckeboi

vilken är den bästa film du sett? :)

2009-12-23 @ 19:51:26
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: a

god jul! :>

2009-12-23 @ 19:55:11
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Postat av: Maja

Jäklar vilka istappar!

2009-12-23 @ 20:45:32
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Dr. K: Rory Calhoun (August 8, 1922 – April 28, 1999) was an American television and film actor, screenwriter, and producer best known for his roles in Westerns.

Jag fick gå två gånger för att memorera namnet. Idag, 24 december, gratulerar vi Ava Gardner, 22. Eller förresten, hon dog ju 1990.

2009-12-24 @ 06:33:11
Postat av: Ullah

Det låter väldigt jobbigt utan vatten. Men internet verkar i alla fall fungera! Jag gissar att James Dean pryder den 8 februari. Är det rätt?

God jul!

2009-12-24 @ 13:05:28
Postat av: Fru Decibel

Å, vad kul det är att gå på utedasset och söka svaret på era frågor!!!! Nej, Üllah, James Dean dog ju redan 1955, så han fick inte vara med. Du delar din dag med Stig Järrel, som vid den tidpunkten, 1957, fyllde 47 år.

2009-12-25 @ 10:34:34
Postat av: Ullah

Stig Järrel! Han är ju nästan lika snygg!

2009-12-25 @ 12:03:30
Postat av: bäver

Uj uj, det låter inte speciellt roligt utan vatten. Hoppas ni får ordning på det så fort som möjligt.

Har inte en susning vem jag kan dela dag med, så det får du gärna upplysa mig om - 7 augusti.

2009-12-25 @ 19:31:53
Postat av: Huskorset

Oh! du har väl åkt därifrån - men får man lägga in en beställning till nästa gång? 6e januari.

2010-02-21 @ 22:36:14
URL: http://huskorsetshemligaliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0