Hopp och lek

Det är några saker jag inte förstår. Många normala, trevliga, intelligenta människor sitter som klistrade och tittar på svettiga karlar och tjejer som springer och hoppar och har sig, för till fället i Berlin. Jodå, jag kan väl också tycka att det är trevligt att se en vältränad kropp. Men att hetsa upp sig för att någon från Långtbortistan river eller blir sist.....

Icke desto mindre har jag idag varit en normal, trevlig och intelligent människa, för jag har tittat på friidrott. Jag har väl inte den rätta förståelsen, för jag kommer bara att tänka på Kurt Olsson, som frågade Patrik Sjöberg: Jaja, högt kan du hoppa, men ur brett hoppar du?
 Min egen idrottskarriär underträffas nog inte av många. 1.05 i höjd och 10.2 på 60 meter med asfaltunderlag. Längd 2,75 m. Gick vilse på orienteringen. Slungboll var min bästa gren. Vem underträffar dessa bottenrekord?

Jag har alltså tittat ganska mycket på TV idag, vilket inte hör till vanligheterna.  Det beror på att jag hade en tråkig dag. Tack vare Suvi fick jag fick ett tips om tvillingsavanterna. En savant är alltså en person med autismspektrumstörningar men utrustad med vissa genidrag. Här var det två stycken kvinnor, som kom ihåg allting de sett och hört och kunde säga vilka veckodagar alla datum var.  Det är märkligt. Dessutom är det så att av personer med autismspektrumstörningar är det ungefär 20% som har absolut gehör. I en normalpopulation räknar man med en på 10 000 (räkna själva).  Det sas inget om dessa två hade det, men de var extremt musikintresserade, förstås.

Under reklamen i 4:an brukar jag passa på att sova lite, om någon väcker mig sedan. Men jag har tyvärr sett en del, bl.a. när en tjej springer ut  trosor och stövlar för att putta på en bil. Gör folk så nu för tiden? Springer ut i trosor och stövlar på gatan? Då är jag verkligen akterseglad.... Jag brukar inte se så mycket reklam; det kanske finns ännu fånigare saker.


Idag har jag också fått en lista på alla program från Sveriges Radio i vilka det har pratats om absolut gehör, från 60-talet och framåt. Dem ska jag lyssna igenom allihop och lyssna efter tendenser. Jag har redan sett ett, som jag tror, mycket intressant inslag.
Jag har förresten fått besked om att jag får den handledaren jag vill. Finally.

Kommentarer
Postat av: Långa Skuggan

Haha - hoppas att jag får fortsätta(?) att räknas som normal, trevlig och intelligent trots att jag ser så mycket jag kan på dom svettiga karlarna. Jag tycker att det är görsköj

2009-08-19 @ 08:28:42
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Långa Skuggan: Du är ett typexempel på den paradoxala människotypen som jag åsyftar i mitt inlägg...

2009-08-19 @ 08:39:15
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Översättarhelena

Hoppade man inte stående längdhopp på din tid? Det gjorde vi (dvs. flickorna gjorde det, medan pojkarna fick hoppa med ansats, oklart varför). 2,14 var mitt personbästa, och det var faktiskt inte så dåligt om man tittar på <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Lengdeutentill%C3%B8p">årsbästa för damer i Norge</a>, det enda land där man fortfarande hoppar stående längd på fullt allvar.

2009-08-19 @ 09:04:42
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Ö-helena: Nej, det förekom inte i Svenljunga vad jag minns. Men jag kanske minns fel. Kanske man fick välja och då valde jag med ansats för att överhuvudtaget komma i lådan.

Du kan alltså inte tävla i min klass.

2009-08-19 @ 09:08:32
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Åsna

Vem som underträffar dessa bottenrekord? Äpplet som föll från trädet, förstås. Jag tror att mitt längdrekord var 2,45. Med ansats. Tror aldrig jag har höjdhoppat över en meter. 60 meter sprang jag på omkring 12 sekunder, tror jag. Orientering betydde fika i skogen med Nathalie. Vem bryr sig om var de där fula orangea grejerna sitter liksom?

2009-08-19 @ 16:29:48
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: cruella

Jag är en medaljsugen nationalist! Således har jag inte tittat ens en sekund på detta VM. (Inte heller orkade jag se vidare länge på Barcelona-Manchester City i går afse eftersom Zzzzzzlatan inte fick lira förrns på slutet. Ska fanken vara uppe till midnatt för en sådan sak. Men ändå.)



Jag vill rikta en allvarlig uppsträckning till Åsnan som uttalar sig så vanvördigt om den mest demokratiska av alla sporter! Medge att det vilar något sympatiskt över en sport där seriösa deltagare kommer in i målfållan med kartfodralet fullt av kantareller...

2009-08-20 @ 09:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0