Wenn jemand eine Reise tut

Resan gick alltså till Altona-Hamburg och Berlin, och vi, Göteborgs Kammarkör, hade två konserter med Wolf Biermann. En sänds i radion den 26/9 kl.20,  men vilken radio är jag inte säker på. Någon tysk kanal. Den som fortfarande inte vet vem Wolf Biermann är, behöver inte vara ledsen, för man kan ju googla och täppa igen det hålet i sin allmänbildning.
Vi har nu gjort 12 konserter med denne man och för vår del kanske det börjar infinna sig en viss mättnad. Men samtidigt är det ju så otroligt roligt att resa iväg till utriket med sina "arbetskamrater" och göra konsertjobb.
Jag skulle också vilja vara en rik gammal kommunist och bo i ett fantastiskt hus i Altona och ha en ung fru, eller nåt. Allvarligt talat, så tycker jag det är synd att man bara har ett liv. Det blir så påtagligt, att världens centrum inte ligger i Göteborg. Tänk vad många liv man aldrig får leva och vad många platser man aldrig kommer att få se.....

Nåja, det är inte fy skam att få promenera under Der Himmel über Berlin (måste se den filmen) Unter den Linden i höstsolen med kamraterna.


Att göra konsert på den gamla ärevördiga Berliner Ensemble, där Brecht huserade en gång är häftigt. Jag känner mig numera hemma i det huset....nästan i alla fall.
Tack vare bristen på bankomater (hur ser de ut egentligen?) kunde jag inte handla någonting, vilket givetvis bara var bra men tråkigt.
 Det blev istället mycket promenerande. Det relativt nya förintelsemonumentet  "väcker känslor" står det i informationen.


Det är 2711 stenblock av olika höjd utsträckt på 19000 kvadratmeter. Jag har inte tagit del av vilka känslor som väcks, men det jag framför allt kom att tänka på var likkistor, eller kanske järnvägsvagnar. Om man delar 6000000 med 2711, så blir det ca 2213 judar på varje kista, varje vagn.

Det är frestande för barn med mycket spring i benen att hoppa mellan stenkistorna. Men se det får man inte. Det är mycket som är verboten vid det monumentet, vilket ju är förståeligt, för det är ju en påminnelse om det som skedde. Men jag undrar vilka känslor som skulle väckas om de döda fick titta upp och se arga, uniformerade vakter komma upp ur underjorden och jaga iväg barnen.

Jag gick lite bortanför monumentet, till en parkeringsplats, där det sägs att Hitlers bunker låg. Allt är jämnat med marken förstås och ingen minnesplatta så vitt jag kunde se. Jag vet inte hur pass sant det är, men det kändes i alla fall som om historien fläktade lite där.
En del saker  var uppåt väggarna, t.ex. detta. Jag vill minnas att det var på Torstrasse. Alla sitter fast i väggen och snörena är spända på fiskespön uppe från översta våningen.



Hemma hos Biermanns vimlar det av saker och alla har förmodligen en historia. Mycket har vi fått höra men han skulle säkert kunna berätta ett par år om dem. På hans dass finns i alla fall en spegel, placerad så att kvinnor kan njuta av sina mer eller mindre plågade anletsdrag, och även männen, i vissa situationer. Ovanför spegeln hänger Stalin.


                   
                 

Ett osannolikt par på Wolf Biermanns dass


Slutligen en bild på Biermann själv. Här äter han kyckling och berättar om Syd- och Nordkorea respektive Öst -och Västtyskland.





Das war alles.



Kommentarer
Postat av: Långa Skuggan

Lycko dig som får vara med om så mycket!

2008-09-23 @ 18:26:18
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Ullah

Vad kul det låter! Då kan jag passa på att fråga om uttalet av Altona. Ligger betoningen på första a:et, eller har jag fattat fel?

2008-09-23 @ 21:53:34
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Fru Decibel

Det ligger på första, helt rätt.

2008-09-24 @ 00:55:45
Postat av: cruella

Du gjorde samma turisttrad som min bästis som var i Berlin på röntgenkonferens härom veckan. Då var det inte små barn som hoppade runt jagade av vakter utan ungdomar som lekte tafatt i labyrinten, där stenblocken blev högre (eller marken lägre?). Även hon associerade likkistor och järnvägsvagnar, fast det förstnämnda kostade man väl knappt på...



Hemma hos Biermanns var hon dock icke.

2008-09-24 @ 12:22:14
Postat av: Keri

Var ni med hela kören hemma hos den gamle kommunisten? Vad roligt! Men om det gäller världens centrum: Berlin är det inte heller.



Kolla här: http://mondschnee.blogspot.com/2007/09/den-gamla-lngtan-diese-alte-sehnsucht.html



;-)

2008-09-25 @ 14:33:17
URL: http://mondschnee.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Ja, vi var hemma hos honom två gånger samma dag, hela kören....

Jaså, är det inte Berlin heller... Men det är i alla fall mer centralt än Göteborg.

Jag ville förresten alltid ha lockigt hår, helst korkskruvslockar när jag var liten.

2008-09-25 @ 17:46:42
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Keri

Det med lockigt hår var inte heller så lätt som liten flicka. Alla frisyrer som mina vännina hade kunde jag inte göra. Men idag bryr jag mig inte alls om sånt...



Om det gäller världens centrum - så är du som sagt varmt vällkommen. Jag kan gärna visa dig en del, även hur en bankomat ser ut! ;-)



Måsen säger: Göteborg har en stor fördel - det ligger vid havet. (Måsar är sådana...)

2008-09-27 @ 19:01:38
URL: http://mondschnee.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0