En medeltida stad

I veckan har jag varit på spaning efter den tid som flytt. Jag tillbringade några dagar i Skara, officiellt tillkallad för att hjälpa en rolig släkting av med dataoskulden. Det gick bra, kan jag tala om. På 60-talet bodde jag tre år i Skara. Först gick jag två år på Skara folkskoleseminarium (grundat 1842), som bara utbildade småskolelärarinnor. Sedan var jag kvar ett år som musiklhandledare på seminariet. Jag har aldrig haft så bra lön som då, 1600 kr i månaden, och jag bodde i en omodern rivningslägenhet med kakelugn och is på toaletten.
Skolan ligger kvar, men seminariet är nedlagt sedan länge och det är nu SLU. Jag har inte varit inne i huset sedan 1967, men nu fick jag lov att hälsa på.
Så här i backspelgeln kan man se, att utbildningen också var rätt så medeltida. Rektorn, som hade 13 barn, tillät inte långbyxor. Lärarna fick inte säga du till oss utan det var fröken Larsson hit och fröken Karlsson dit. Och fröken Mattson. Och när jag blev ombedd att stanna kvar ett år till och vara musiklärare, så fick jag lägga tillbaka titlarna med mina kamrater i den årskurseren som var efter mig. Jag fick alltså också säga fröken Rosenkvist och fröken Landerholm.
Alla flickor som gick på seminariet kallades "Skultor". Vi var mycket populära hos de värnpliktiga i Skövde, som ibland skickade en buss för att hämta ett lass flickor till sina fester. En gång var jag med på festen hos T2 . Det betydde officiellt "Terräng", men vi  visste nog bättre. Det var sådana soldater som hade plattfot och hemorrojder och inte fick vara på t.ex. P4.
Nu när det har gått ett liv, undrar jag vad jag gjorde på den skolan. Jag kände mig något udda bland alla giftaslystna 20-åringar med setjumper och virkad krage som åkte hem till fästmannen vareviga vecka. Jag hade varken fästman eller virkad krage. Mina största triumfer firade jag på scenen som spexskrivare och som den ständige ackompanjatören. En triumf, som jag inte är så stolt över längre var när vi lyckades parodiera en handledare så elakt så hon gick hem. Jag tänker alltid på henne när när jag kör förbi Skara och vattentornet  dyker upp. De har vissa gemensamma drag.

Jag är kanske orättvis mot medeltiden. Det var nog egentligen en bra tid, inte alls mörk och efterbliven.

För intresserade skultor publicerar jag här några exter- och interiörer från det som en gång var vår skola.



Utsikt från rektorns balkong


 
Utsikt från rektorshyllan   

 
     
Spexsalens ingång
 

        Nya invånare utanför rektorsexpeditionen
 
 
 
 Inte hade vi någon kaffelucka?



Vaktmästarbåset men ingen Martin...





Och sist men inte minst, orgelövningsrummen! Men vad nu? Kopieringsapparat? Inga orglar?  Ljuva minnen....
Vi hade minsann spritstencilapparat och papper som kunde göra blåa, gröna och lila bokstäver.
Men det var ju på medeltiden.

Kommentarer
Postat av: Åsna

P4? Är inte det en radiokanal?

2008-10-20 @ 09:26:36
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: Fru Decibel

Jovisst, men i preåsnetid fanns det något som hette Pansarregemente. Där togs tiopoängarna in, de som kunde marschera i 6 timmar i 42 graders kyla.

2008-10-20 @ 10:14:48
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Långa Skuggan

O, ljuva sextital. Nog minns man det. Jag var i Skara i somras också med Lina och gick de gamla gatorna. Vi kom ju inte in på skolan, men kikade i alla fall genom fönstret. Och så kan jag berätta att min Claes var en P4. Men T2orna var också bra att ha om man blev sjuk. För dom kunde sjukvårda och obducera grisar. Förresten, var det inte en T2a som föll fröken Larsson i smaken? Vi åkte och letade efter honom nånstans i Lidköpingstrakten vill jag minnas. Och du var på Maranatamöte med honom också. Eller har jag jättefel?

2008-10-20 @ 17:57:09
URL: http://langaskuggan.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Långa Skuggan: Tänkte inte på det där med grisarna...med Maranata var det som så, att det var enbart i studiesyfte, om du nu trodde något annat. Vad jag minns är att de tog upp kollekt till pastorns bilräkning. Genialt!

2008-10-20 @ 18:01:03
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: DrKotte

Tur att du skrev ut att skolan grundades 1842, annars hade jag ju trott att du började 1832.



Det roar mig för övrigt STORT att läsa om dina erotiska andedopsäventyr med hemorrojdrekryterna.

2008-10-21 @ 06:48:26
URL: http://onkeltuca.blogspot.com
Postat av: Fru Decibel

Dr. Kotte: Jag VISSTE, att detta skulle roa dig!

2008-10-21 @ 08:41:54
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: pseudonaja

Hej, jag vet att jag låter som en besserwisser men T står för <i>träng</i> och inte terräng.

<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ng"Länk</a>



Jag trodde att det hette terräng först också...

Postat av: Fru Decibel

Pseudonaja: Javisst ja, men det visste ju jag också!!!! Hur kunde jag glömma det! Jag har faktiskt inte tänkt ordet sedan 1966, så det kanske är ursäktligt. Men plattfot och hemorrojder var i alla fall rätt.

2008-10-29 @ 00:06:43
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0