Härén-sommar

Jag är en notorisk sommarlyssnare. Ända sedan 50-talet när favoriterna hette Torsten Ehrenmark och Bang, har jag försökt att lyssna. På den tiden sa de att det var ett program för er på vägarna, i hängmattan eller på badstranden. Jag var aldrig på varken det ena eller andra eller tredje. Jag brukade ligga på ryamattan framför radiogrammofonen och lyssna.
Alla sommarpratare går inte att höra på. Regina Lund tror jag att jag stängde av och någon golftant, för det var fruktansvärt ointressant. Men Lena Anderssons Jesusprogram för något år sedan var en höjdare. Ja, det finns många intressanta. Men idag var det en tvivelaktig figur, Fredrik Härén. En person med grandios självuppfattning. Jag hade lyckligtvis aldrig hört talas om honom förut och det jag hörde idag räcker och blir över. Anledningen till att jag inte stängde av var, att jag höll på att baka och var kladdig om fingrarna.
Han är författare och föreläsare. Det sista kan jag inte förstå, för han hade en odräglig dialekt och obehaglig röst, någon slags stockholmska med feminina drag. Hans idé var kreativitet. Och han kunde inte förstå, varför inte alla människor skaffade sig jobb som de trivdes med och som de passade för. Och om det inte fanns ett sånt jobb, så skulle man skapa det själv.
Jag säger igen, som stämpolisen i vår kör: "Hur dum får man bli"?
I nästa andetag jämförde han sin bok med Astrid Lindgrens produktion. Hans bok var översatt till nio språk, Astrids till hundra. "Kan hon, så kan jag". Bevare mig väl. Visst är det bra med självförtroende och att tro på det man gör, men det blir ju lite lätt pinsamt.

Ja, då är det väl bara för de 1200 volvoarbetarna att skapa sig jobb som de passar för och är fanatiskt intresserade av. Jag tycker att de kan bli föreläsare och författare. Då kan man låtsas att man är en betydelsefull person med en viktig mission. I alla fall för sig själv.
Svaret på frågan: Hur dum får man bli? är man får lov att vara lika dum som jag, men inte dummare. Där går gränsen och då ska man inte få uppta tid i Sveriges Radio P1.
Själv har jag varit sommarpratare i Ludvika närradio för 20 år sedan......det var kul! Jag fick dock inga lyssnarreaktioner.....

Kommentarer
Postat av: Åsna

Inte ens från klarinettförbundet?

2008-06-25 @ 22:44:22
Postat av: Åsnemamman

Va, sa jag något om klarinett?

2008-06-25 @ 22:46:56
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: bäver

Klarinett, klarinett, lakritstroll?

Skulle du ställa upp om du fick förfrågan att vara sommarpratare? Jag tror att det skulle bli ett väldans intressant program, med tanke på hur intressanta dina bloggar är.

2008-06-26 @ 13:16:13
Postat av: Åsnemamman

Hahaha, jag skulle säkert inte tacka nej, om jag känner mig rätt.

Men det skulle nog inte bli så kul för andra, det tror jag inte. Jag har ju inte gjort något märkvärdigt....som vissa andra.

2008-06-26 @ 14:54:48
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: bäver

Det är just det som är grejen - du tycker kanske inte själv att du har gjort något speciellt, men jag är mäkta imponerad av mängden kunskap du sitter inne med. Att du dessutom kan uttrycka dig BÅDE ordentligt och roande är ju inget minus.



Undrar fall man kan rekommendera sommarpratare.. :p

2008-06-26 @ 16:19:10
Postat av: Åsnemamman

Jag har faktiskt två bekanta som har varit sommarpratare.Det som de hade, som jag saknar, är kontakter inom Sveriges Radio. Haha, du kan ju försöka....tror inte alls att det är möjligt.

2008-06-26 @ 20:40:48
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: cruella

JAAAAA, man kan rekommendera sommarpratare - det fungerar ju som vilken rekryteringsprocess som helst egentligen. Jag är god vän med en i kommittén men det ligger förmodligen bara aspiranter till last så jag säger inte vem. Förvånansvärt många rekommenderar sig själva och det är ingen vågad gissning att de åker längst ned i pappershögen.



2008-07-08 @ 10:24:54
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Åsnemamman

Va, menar du att folk rekommenderar sig själva??? Hur dum....Jaja, man ska tro på sig själv och tro på det man gör blablabla...

2008-07-08 @ 17:06:07
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0