Tisdagar

Tisdagar är trevliga dagar. När jag var liten kom Allers, på tisdagar. Jag är uppväxt med Allers, Svensk Damtidning, Idun, Vecko-Journalen och Det Bästa. Jag kan det mesta om kungahuset, t.ex. att Gustav V var född den16 juni 1858. Men i Det Bästa läste jag bara "I vår Herres hage" och "Utvidga ditt ordförråd". Det bästa var Allers. Där var det Nalle och Lisa, pappersdockor, och lite senare Barn 312. Är det någon, som kommer ihåg Barn 312? Det var min första läsupplevelse efter Pippi, Nalle Puh och Pelle Svanslös. Många gånger önskade jag att det skulle vara lika synd om mig som om Barn 312. Men jag hade både mamma och pappa och inget krig och jag fick t.o.m. läsa Allers. Jag ville dock gärna se ut som Barn 312 på Kurt Ards teckningar, när jag nu inte ville se ut som Audrey Hepburn, som det stod mycket om på den tiden.

Just nu är det Barnaby, som gör tisdagar trevliga. T.o.m. allsången kan uthärdas (ikväll fick vi njuta av en Uggla i röda byxor. Jag säger ingenting, så har jag ingenting sagt) när man vet att Barnaby kommer sedan. .

Men jag måste erkänna att jag har svårt att hänga med i handlingen i Midsomer Murders ibland. När det är familjefejder och de är intrasslade i varandra på alla möjliga sätt, kunde de väl åtminstone ha namn, som inte började på samma bokstav. Kvinnorna kunde vara lite mer olika och filmmakarna borde veta, att flera generationer tillsammans är svårt att hålla reda på. Nu handlade allt om en stackars Tommy Hicks, som blev skjuten under 1:a världskriget. (Om jag inte minns fel, hette Tommy Steele just Tommy Hicks innan han blev Tommy Steele.) Nåja, jag vet att det var fler som hade problem i kväll, så det är väl inte bara åldersdemens. Jag tyckte speciellt mycket om avsnittet där de rullstolburna herrarna slogs med baguetter.




Nalle och Lisa


Åååååå...

Kommentarer
Postat av: Åsna

Nu måste barn 312 vara tant 312. Hon har tappat alla tänder och allt hår samt har en vårta på näsan. Hon önskar att hon hade haft det lite lättare i livet, så hade hon varit mycket snyggare som gammal tant. Kanske som den där flickan som det inte var synd om som fick läsa Allers.

2008-07-02 @ 00:21:24
Postat av: bäver

Jag känner så väl igen barn 312, fast jag kan inte komma ihåg några detaljer. Senildemensen slår till tidigt dessa dagar.

Tyckte det var fint att de numrerade rutorna till Nalle och Lisa, så man vet i vilken ordning man ska läsa dem. För övrigt satt jag och lusläste Allers när jag var och hälsade på min gammelmormor. Det var grejer det. :)

2008-07-02 @ 08:37:24
Postat av: Otsi

Jag minns också Barn 312!!!! Ett par klasskompisar släpade runt med konsumkassar med Allersromaner när vi gick på högstadiet i slutet av 70-talet & Barn 312 var Den Allra Bästa Boken, om man frågade dem.

Jag tycker mig minnas att jag har sett ett par nyare upplagor av den också så det är nog fler generationer som snyftar till den.



Kul att du hittat till min blogg förresten! Välkommen åter! :-)

2008-07-08 @ 23:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0