Ortnamnskunskap

Jag såg på kartan att jag hade en läsare i närheten av Sjötofta...Då kommer jag att tänka på en sak som min far berättade på 50-talet. Han var lantmätare i Kinds härad, där Sjötofta ligger. Det finns inga andra ortnamn i hela Västergötland som slutar på -tofta, utan det är ju på Gotland som var och varannan hussamling heter något på -tofta. Anledningen till detta avvikande namn är, att när kartograferna skulle rita upp Sverige, när det när kan ha varit, 1600-talet kanske? så tyckte de att två ortnamn i Kind var så fula, så de ville inte skriva in dem på kartan. Det var Håska och Schäta. De fick heta Håcksvik och Sjötofta.
Men Sexdrega tyckte de tydligen var fint, för det finns kvar.

Kommentarer
Postat av: bäver

Nej, så illa kan det ju inte ha varit väl? Det finns ju klart mycket fulare ortsnamn än Håska och Schäta. Hade det hetat Hôska hade jag kanske reagerat. :p

2008-07-28 @ 15:45:23
Postat av: Åsnemamman

Du skulle bara höra! Vi har obeskrivliga diftonger på vokalerna och sche-ljud från djupt ner i halsen.

2008-07-28 @ 16:02:33
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: DrKotte

Långt ned i halsen...

2008-07-28 @ 18:54:26
URL: http://onkeltuca.blogspot.com
Postat av: Åsna

Dr Kotte: Du måste nog förklara för åsnemamman, de är så oskyldiga i den där åldern...

2008-07-30 @ 00:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0