God gärning?

Jag har varit på konsert. Inte vilken konsert som helst, utan en romanskonsert med en av Sveriges nyaste mest framstående sopraner. Sånt brukar inte jag gå på, eftersom jag har ganska svårt för sopraner. (Jag är ju en själv, om än i blygsamt format.) Men denna sopran, hon heter Karolina Andersson, är det något märkligt med, för jag blir alldeles golvad och får tårar i ögonen.  Kanske är det för att det är en gammal kompis. Nåja, gammal och gammal, det är väl jag som är gammal, för hon är inte ens 30, men vi satt bredvid varandra i Kammarkören något år, och hon var lätt att sjunga med. Hon fick hoppa in på operan i Stockholm som Nattens Drottning och lär vara den enda sopran från Göteborg som fått jobb på operan i Stockholm....Därmed fick hon ett två-årskontrakt med Komisches Oper i Berlin. Imponerande. Det är konstigt när ens unga vänner plötsligt sticker iväg i karriären så där. Man blir respektfull. Eftersom jag är väldigt förkyld för tillfället, förstod jag att jag inte borde krama eine komische Sopran aus Berlin. Så det sa jag till henne. "Det gör inget", ropade hon, "då blir jag ledig"!
Det kanske inte är så komisch på Komisches Oper....I så fall har jag gjort dagens goda gärning. Snörvl.

Kommentarer
Postat av: bäver

Det låter som en person med fötterna på jorden och en hel del empati och värme i bagaget. :)

2008-02-27 @ 11:52:21
Postat av: Åsnemamman

Ho ä från Värmland...

2008-02-27 @ 15:07:14
URL: http://www.frudecibel.blogg.se
Postat av: bäver

Ah, det förklara ju allt. :p

2008-02-27 @ 16:46:17
Postat av: skoåsnan

hur är man när man är lätt att sjunga med?

2008-03-01 @ 08:47:32
Postat av: Åsnemamman

Skoåsnan: När en stäm-kamrat inte är lätt att sjunga med, så känns det som om man har en ryggsäck i stämman. Ryggsäcken kanske intonerar lite annorlunda än man själv, ryggsäcken kanske sjunger lite efter oss andra eller kanske sjunger utan att vara medveten om att vi andra också sjunger. Ryggsäcken kanske sjunger mycket starkare än vi andra, kanske har jättevibratot Laban, kanske håller ut tonerna längst av alla utan att märka det och sjunger samma fel 7 repetitioner i sträck etc etc. När det inte är så,då har man fått en som det är lätt att sjunga med....

2008-03-01 @ 17:41:59
URL: http://www.frudecibel.blogg.se
Postat av: skoåsnan

aha. fattar precis.

2008-03-02 @ 09:40:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0