Jag tycker tvärtom

Ganska ofta tycker jag tvärtom. Nu har jag läst Åke Edwardssons  "den sista vintern". Jag ser att den lovordas på baksidan. Men jag gillar inte böcker som utspelas i Göteborg. Jag vill inte veta att  Winter bor på Vasaplatsen och att det ligger en fotoateljé på Kastellgatan, för han finns inte och det gör det inte.(Jo, nu finns det faktiskt en, men inte då.) För mig blir det alltför prosaiskt och ospännande. Tacka vet jag när saker händer i Maardam. Då får hjärnan rycka in och konstruera bilder.
Dessutom tyckte jag att den här boken var seg.  Man kunde lätt få för sig att han får betalt per ord.

Jag kan inte svära på att det inte är han som sitter och vräker sig på Bokmässan med för korta strumpor, så att de vita, håriga smalbenen syns. Det är också stämningsoskapande.

Någon sa, att den innehöll ett mord, som utspelades i vårt garage på Nordenskiöldsgatan. Det var därför jag lånade den. Där kunde jag antagligen ha känt igen mig, för jag har själv varit i handgemäng med överförfriskad gubbe där, varvid efterringd tonårsson skyndade till undsättning med kökskniven under rocken. Men inget lik dök upp där. Jag lyckades dock bli rädd för min egen skugga i garaget i går kväll.
Men nu undrar jag: i vilken bok mördas det i Nordenskiöldsgatans garage? Någon i Lottens kommentatorsbås borde väl kunna hjälpa mig.

Kommentarer
Postat av: cruella

Jag läser ju inte Edwardsson. Winter är en pretentiös och osannolik gubbstrutt. Eller om det var Edwardsson.

2008-12-16 @ 09:49:19
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Då tycker vi inte tvärtom härvidlag!

2008-12-16 @ 10:25:23
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gillar inte heller Åke Edvardsson. Han är tjatig. Inte tvärtom här heller. Men jag har läst en annan bra bok alldeles nyss. Det var Joanne Harris uppföljare till Choklad. Karamellskorna heter den och jag tycker att den var läsvärd.

2008-12-16 @ 16:20:39
Postat av: Långa Skuggan

Oj då! Senaste kommentaren var från Långa skuggan, men det kom tyvärr inte med. Nu vet du i alla fall.

2008-12-16 @ 16:21:58
URL: http://langaskuggan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0