Åsnan och Åsnemamman på kulturkalas

(Se även kattarsis.blogg.se)
"Ingen kan väl ha undgått att det är kulturkalas i stan" stod det i GP. Jo, det hade jag ingen aaaaaning om så jag var väl den enda då. Men så blev vi upplysta om att Carl Axel Dominique skulle spela "Vingt régards sur l'enfant-Jésus" av Olivier Messiaen i Domkyrkan i Göteborg. Han är ju kalas, Carl-Axel alltså, så varför inte. Vi travade dit och satte oss långt fram för att se bra. C-A har studerat för både Carl-Bertil Agnestig och Messiaen själv, och det märks minsann. Händerna går som lärkvingar och de syns knappt. På programbladet stod det något oroväckande: C-A Dominique spelar till bilder av Anita Erséus. Var det konstutställning med muzak? Det visade sig att det var diabilder i taket på domkyrkan, som konstnärinnan (?) hade målat. Det var tur att det var så högt upp, för då kunde man låta bli att titta. Man kan väl säga att bildernas kvalité inte riktigt matchade musiken. Bilderna såg ut som ur en frikyrklig sångbok för barn. Duvor och kors och strålar från himlen och kronor och Josef och Maria och Jesus och en julgran och bloddroppar och blommor etc. Pianisten slapp se bilderna, men Messiaen kunde säkert se dem och skrek nog: "Merde!"
Detta Messiaen-stycke består av 20 satser och mellan varje sats hoppade prästen upp (var det den nye domprosten som inte tafsar på flickor? Eller kanske biskopen själv? Jag vet tyvärr inte så mycket om det prästerliga livet i Domkyrkan) och rapade upp exakt detsamma som stod i programmet. Utan dennes insats hade konserten klarats av på en dryg timme. Nu tog den drygt två.
Det var en pärs. Jag erkänner villigt att jag inte har rätt verktyg i öronen att lyssna med, så efter en timme ungefär tyckte jag att allting lät likadant, (tjong, bom tjong, bam och så lite pjaff tjapp trrrrpppp fjill och så tjong igen) ungefär som ovana lyssnare brukar tycka, att svensk knätofs låter likadant hela tiden.
Men Carl-Axel Dominique är verkligen duktig för sin ålder. (Jag ironerade, upplysning för er som inte märkte det). Men prästen och de gräsliga målningarna störde. Under applådtacket fick C-A syn på mig och sken upp! Vi jobbade ihop (Vi= GKK) för två år sedan. Det var riktigt kul att bli sedd.
Messiaen har skrivit om fåglar också, "Oiseaux exotiques", och den skulle jag gärna vilja höra, dock utan att Anders Börjesson från Naturmorgon hoppar upp och berättar om varje pippi och visar bilder på dem.
Men roligast denna kvällen hade nog Carl-Axel själv. Det är, som jag har vetat länge, saligare att göra än att höra.

Kommentarer
Postat av: bäver

Jag skäms över att varje gång jag antingen blir meddragen eller råkar få något infall att gå på konsert, så tröttnar jag och blir rastlös efter ungefär en kvart. Olidigt när det ska jammas och jazzas och soloas och applåderas och beundras och trudeluttas i två timmar. Då undrar jag i mitt stilla sinne om det är fel på mig, eller om jag helt enkelt inte är så musikintresserad och kulturell som folk tror. Kanske blivit övermätt på musikhögskolekonserter med och av klubben för inbördes beundran. Kanske jag skadades av att höra oändligt många konserter där folk försökte att överträffa varandra i improvisation.



I vilket fall som helst är det omåttligt pinsamt med "kultur" ibland, och det är skönt att höra att det inte bara är jag som känner så.

(Måste i rättvisans namn säga att det finns tillfällen då jag faktiskt kan njuta av musiken, och ett av dem var då jag fick äran att höra Gullin. Det var en aha-upplevelse som jag alltid kommer ha med mig. :)

2008-08-17 @ 15:38:15
Postat av: Åsna

Bäver: Jag brukar ofta få akut damp efter några takter. Det behöver inte alls bero på att musiken är dålig. Men ibland släpper dampen ett tag så att jag orkar lyssna. Det är trevligt.

2008-08-17 @ 16:57:55
Postat av: bäver

Ah, man kanske helt enkelt är fullmatad av egen musik?

2008-08-18 @ 13:12:17
Postat av: Keri

Det fanns faktiskt en Messiaen-fågel-marathon på Stockholms konserthus - bl a med två ornitologer! Vad skulle du ha tyckt om detta? ;-)



http://www.messiaen2008.se/festivalkalender.php#131

2008-08-28 @ 12:31:12
URL: http://mondschnee.blogspot.com/
Postat av: Fru Decibel

Antagligen skulle jag tyckt att det var jätteroligt!!! Jag ville nog bara vara lustig och göra en jämförelse med de förfärliga bilderna och de onödiga kommentarerna som vi fick genomlida....

2008-08-28 @ 12:39:45
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0