Apropå lustiga hattar

Åsnan berättar i sin blogg, att man i Göteborg kan ha lustiga hattar på sig utan att bli uttittad. Nåja, det beror kanske lite på vem som är i hatten också. Men jag kom och tänka på en lustig hatt med tofs, som min mor bar i Örebro i slutet på 30-talet när hon var ca 24 år. Varken jag eller min storebror var påtänkt vid den här tiden.
 Bilden här nedan är tagen på kanske det som är Öre-bron, vad vet jag. Det var ett populärt ställe att ta kort på folk och sedan tvinga dem att köpa det, för det finns flera just härifrån i mina gömmor. Min mor var mycket modemedveten. Redan som barn var hon (av sin mor modisten) utstyrd i spetsar och sammet och kängor och små hattar. Jag skannade in bilden och förstorade den, och vad hände då med moderns lustiga hatt? Ja, klicka på den, så får ni se vad jag inte har sett förrän idag!


Man kan titta på de andra damerna också. De är förmodligen lika gamla som jag är nu , fast de ser ut som 100 bakifrån.
Och titta, en bil.
Jag tycker att det är ett gulligt kort av ett lyckligt, nygift par, helt ovetande om vad som väntade dem i livet. Nu är det knappt någon som minns dem längre.
Ellen och Hugo hette de.


Kommentarer
Postat av: Otsi

Kul hatt :-)



Bilden är tagen på öre-bron som heter Storbron och ligger alldeles bredvid slottet - jag har sett en hel hög liknande kort hos äldre generationen här.



Järndekorationerna man skymtar på högerkanten finns kvar. Storbron delar av stans huvudgata så att den heter Drottninggatan på ena sidan bron & Storgatan på den andra, fast det är samma gata alltså. Om jag ser & gissar rätt är bilden tagen med Storgatan i bakgrunden, dvs norrut.

2008-08-31 @ 00:51:09
Postat av: Fru Decibel

Otsi: Vad jag inte såg var att det var en gatlykta, som ser ut som en tofs. Är gatlyktorna kvar också? Hugo jobbade på slottet och det spökade där.

2008-08-31 @ 01:05:17
URL: http://frudecibel.blogg.se/
Postat av: bäver

Vilket vackert par! :)

2008-08-31 @ 14:49:08
Postat av: Ullah

Åh, Örebro! Min pappa är uppväxt där och när jag var liten älskade jag att åka dit och hälsa på farmor och farfar som bodde just på Drottninggatan.

2008-08-31 @ 15:05:36
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Otsi

Här finns en nutida bild på bron. Om jag gissar & tror rätt så bör Ellen & Hugo ha gått på hitsidan av bron, med riktning åt vänster vilket är = söderut. Då hade de solen i ansiktet & fotografen bör ha kunnat ta bäst bilder åt det hållet.

bildarkiv/Byggnader%2520&%2520platser/Broar/398broar1536x2048.JPG" rel="nofollow">http://www3.orebro.se/bildbank/bildbankbildarkiv/Byggnader%20&%20platser/Broar/398broar1536x2048.JPG

2008-08-31 @ 23:24:39
Postat av: Otsi

Hmm... länken verkar inte funka. Prova här istället & klikca på bild i originalformat

http://www3.orebro.se/bildbank/bildbank.asp?sida=bild&i=399

2008-08-31 @ 23:25:51
Postat av: Åsna

Du ser ut som en ungdom bakifrån. (A)

2008-09-01 @ 00:11:48
Postat av: Fru Decibel, Åsnemamman

Åsna: Jag vet. Och jag är så söt i de där tänderna.

2008-09-01 @ 00:24:55
URL: http://frudecibel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0