En herre med svans sågar ner våra träd

Så skulle en dikt kunna börja, som jag skulle ha kunnat skriva under dagens flanering. Diktraden bara uppstod när jag gick till träningen i morse och upptäckte att våra lindar på Linnégatan håller på att sågas ner av just en herre med  (häst)svans.Men jag hittade inget rimord på träd. Är det någon som vill fortsätta dikten, så välkommen i rimstugan.
Ingen tänker på att underrätta oss som bor med träden, att nu har den linden fått almsjuka, så den måste bort eller vad det är. Man saknar ju sina träd. Egentligen tror jag att det bara är en arbetsmarknadsåtgärd, ett plusjobb eller nystartsjobb för arbetslösa arborister. Och jag blir mer och mer övertygad om att A-kassa och AF också bara är till för att sysselsätta en massa svårplacerade människor. Om man krånglar till reglerna riktigt mycket och ofta, så går det åt en massa folk.

När jag var liten, drömde jag om att någon snäll farbror skulle komma fram till mig när jag stod och tittade i leksaksskyltfönstren och säga: önska dig vad du vill. Trots att jag har försökt locka till mig farbröder även på senare år, så har det aldrig inträffat. Nu har något liknande dock inträffat. Ingen farbor, men en tant, en släkting, en åsnebrylling, vill att jag ska köpa en julklapp till mig själv och lägga under granen. Hon vill göra mig glad och känna sig snäll själv. Först tänkte jag som vi alla väluppfostrade svenskar gör, nej men det kan jag inte ta emot, och förslog ett att hon skulle komma och brainstorma i mitt halvfärdiga kök istället. Hon är nämligen inredningsarkitekt och ser saker som jag definitivt inte ser. Men hon stod på sig och sa till mig på skarpen. Hon har nämligen blivit rik. Och då är det ju roligt att använda sina pengar, det förstår t.o.m. jag. Så jag gjorde ett försök idag att titta efter något som jag blir glad av. Det ska kosta 500 kr. Jag började på Lerverk, en affär med konstfärdig keramik. De hade en keramikkrubba i fönstret med får, vilka jag gärna hade tagit med mig. Jag är ju en fårmänniska. Men fåren hörde till Jesus, och krubban var säkerligen inte till salu. Sen fanns det stora muggar med hönor....men inte behöver jag någon hön-mugg. Jag gick vidare och tittade in här och där, men hittade inget som jag skulle bli glad över. Det är bara att konstatera, jag kan inte bli glad för saker längre. Eller jo, det kan jag nog, men min glädje ligger nog i att någon har tänkt ut något åt mig, antingen det är badkulor eller något annat kul.

Det enda jag åstundar av materiella ting, det är förutom ett par ljusgrå skosnören till jympadojorna, ett läckert fjäderlätt cellofodral. Jag försöker lägga in länken här så ni ska förstå och ifall den stormrike farbrorn skulle läsa denna blogg. Min åstundan Det är inte bara fåfänga, att jag vill stila med ett stiligt fodral, utan det är nödvändigt för att jag ska orka bära mitt instrument till döddagar. Detta kostar 1500 Euro. Just det, det blir ganska många kronor.

I går spelade stråkensemblen de årliga konserterna på två äldreboenden i staden. Bachs violinkonsert i E-dur med 11-årig solist ackompanjerades av en man som ropade jajamensan hela tiden och en annan som harklade sig ur jordens innandöme i pauserna. Jag lägger in en bild på min cello med tillhörande ensemble. Min cello ligger längst till höger.


Kommentarer
Postat av: anna kerstin

jag gissar på:

tredje från vänster längst ned.
tredje från vänster högst upp.
fjärde och femte från vänster i mittenraden.
högst upp till höger samt
andra från höger längst ned.

mest tror jag på min första och näst sista gissning.

2007-12-18 @ 13:18:01
Postat av: Åsna

Nedre raden: första och tredje från vänster, första från höger
Mittenraden: första, fjärde och sjunde från vänster

2007-12-18 @ 14:45:53
URL: http://kattarsis.blogg.se/
Postat av: DrKotte

översta raden längst till vänste
nedersta raden tredje från vänster
mellersta raden tredje från vänster
nedersta raden andra från höger
översta raden längst till höger
mellersta raden fjärde från vänster

2007-12-18 @ 17:11:44
URL: http://onkeltuca.blogspot.com
Postat av: Åsnemamman

Anna Kerstin:1 rätt
Åsna: 3 rätt (men lite fusk eftersom du känner sex stycken)
Dr. Kotte: 1 rätt. En av dem Dr. Kotte har gissat på är musiklärare, son till en kompositör med mycket lockigt hår.

2007-12-18 @ 17:42:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0